Pistkarta från Saalbach

Klicka på pistkartan för att öppna upp den i helskärmsläge

Saalbach är populärare än någonsin. Området har byggt ut och uppgraderat under de senaste åren, så att det numera är ett av de största sammanhängande skidområdena i Österrike.

När du köper ett liftkort till Saalbach, Hinterglemm, Leogang eller Fieberbrunn, så har du tillgång till mer än 270 kilometer pist, som ligger på mellan 800 och 2.100 meters höjd. Området sträcker sig över ett osedvanligt stort område, och därför kan du hitta all slags skidåkning här.

Saalbach och Hinterglemm är fortfarande de två byar, som huserar den största andelen av skidgäster i området. Om man tar liftarna som går upp norr om de två byarna, där pisterna ofta gassar av sol, så kan man vältra sig nedför breda röda och blå pister, som alla skidåkare kan åka. Vill man ha lite mer krävande skidåkning, så kan man ta upp med Schattberg X-press, och därifrån finns det ett bredare urval av röda och svarta pister. Detsamma gäller från toppen av Zwölferkogel, där speciellt erfarna skidåkare kan få möjlighet för att bränna på lite extra i pisten som går ned under Zwölfer-Nordbahn.

Är du ute efter en lite mer autentisk skidupplevelse, eller älskar du att åka offpist? 2016 blev det lilla skidområdet Fieberbrunn förbundet med Saalbach-Hinterglemm, och det utvidgade betydligt möjligheterna. Fieberbrunn har fortfarande känslan av ett mindre skidområde, med små familjeägda restauranger, och liftskötarna har bott i området i många år. Och så finns där helt enastående offpist. Hitta feta linjer från liften, eller åk ut genom backcountry-gaten från toppen av Hochhörndl, och uppleva en värld av offpistmöjligheter.

Om man är en grupp med erfarna skidåkare, så kan man utmana sig själva med The Skicircus Challenge. Denna turen tar dig runt till alla hörnor av av skidområdet, och du ska se till att du är ordentligt uppvärmd, då turen sträcker sig över 65 kilometer pist, med 12.400 höjdmeter i sig. Skidområdet självt kallar den för den största skidrundan i Alperna, och menar att ambitiösa skidåkare kan klara själva utmaningen på sju timmar - exklusive lunchpaus.

Skidområdet hänger ihop med städerna/byarna: Fieberbrunn och Leogang

Läs mer om skidsemester i Saalbach här

Skidsemester förslag i Saalbach

Berger's Sporthotel Berger's Sporthotel Bil fra 8.019:-/pers.
Gästehaus Wechselberg... Gästehaus Wechselberg... Bus fra 6.553:-/pers.
Hotel Alpinresort Spor... Hotel Alpinresort Spor... Fly fra 19.221:-/pers.
Hotel Austria Hotel Austria Bil fra 7.469:-/pers.
Nollställ   Utökad sökning

Foton och video

Användarna om Saalbach

Här kan du se användarnas betyg för Saalbach

Skidterräng:
3,19
Off-pist:
2,87
Totala poäng är 3,73 / 5 utifrån 221 recensioner.

Saalbach med gubbgänget | Skrivit den 12/09 2021

Oprettet af Nils

För första gången sedan jag trevande lärde mig stå på ett par skidor stod Saalbach åter igen på programmet. Första gången var jag 7 år och hade Morsan i bagaget men denna gång var det med mina jämnåri...
ga 60-plussare så förutsättningarna var lite annorlunda.
Vi bodde mitt på huvudgatan, strax nedanför Bernkogelbahn's dalstation vilket är ett bra läge då man har även Shattberg X-press nära. Vi började oftast på Shattberg sidan (för att alla andra började på andra sidan) och åkte den långa 2A ned mot Vorderglemm och sedan höll vi oftast till mot Leogang hållet. Österrik (till skillnad från andra länder) är fantastiskt med alla dessa ölhak och restauranger i backen. Jag upplever inte sådant i Frankrike som är mer fokuserat på skidåkningen och höghus. Vi reste i början på Mars och jag var lite orolig för den låga höjden och mycket riktigt var det tung sorbet på eftermiddagarna. Trots detta beslutade vi oss för att utmana "The Challenge" som är en tur genom alla system där man åker runt Saalbach. Förmiddagen gick någorlunda enkelt och lunchen intogs på "Asitzbräu" med deras egen öl och grillad kyckling. Detta är något du INTE får missa.

Efter en titt på klockan och insett att vi inte ens var halvvägs genom "The Challenge" drog vi i full fart mot Fieberbrunn för att på tillbakavägen passera "The Needle". Ja... det är en gigantisk nål "nedstucken" i snön. Inget kunde sedan stoppa oss från att på vägen ned mot Hinterglemm stanna till vid Goasstal och svalka oss lite till med dryck och världens tryck i högtalarna. Med ålderns rätt (de spelade inte precis 60- eller 70-tals musik) fortsatte vi upp på andra sidan mot Zvölferkogel. World Cup pisten går rakt under liften men den skulle vi inte ta idag. Tiden började rinna ut så tyvärr hade Westgipfelbahn stängt 5 minuter tidigare.
Mollukna och med svetten rinnande överallt tog vi oss ned till Hinterglemm och med skammen lysande i ögonen tog vi bussen tillbaka till Saalbach (berätta inte detta för något).

Inför hemresan hade vi hört något om Corona och på Salzburg flygplats var det nära att vi inte fick åka med eftersom Danmark precis stängt sina gränser (vi bor i södra Sverige). Med hjälp av en tågbiljett som visade att vi genast skulle åka ut ur Danmark efter ankomsten till Kastrup (Köpenhamns Flygplats) kom vi ombord. Väl på Kastrup stannade flygplanet ute på plattan och vi fick gå mellan rader av beväpnad polis raka vägen till baggage utlämningen och tåget till Malmö.

Att jag sedan låg sjuk en vecka med torrhosta och feber efter hemkomsten hör inte till denna berättelse men jag har väl haft Covid-19 då?